Cultura lliure: és tot allò que englobem en la creació, elaboració i difusió de cultura d’acord amb els principis de llibertat establerts al programari lliure què és tot allò que pot ser utilitzat, estudiat o modificat sense restriccions, i que pot ser copiat o modificat sense cap o gaires restriccions per garantir el futur dels destinataris i els seus drets.
Principalment les característiques d’aquest programari són les següents:
-llibertat d'adaptar un programa per tal de cobrir unes necessitats pròpies.
-llibertat de millorar un programa i distribuir-lo de nou.
-llibertat de copiar-lo i distribuir-lo.
-llibertat d’executar un programa amb qualsevol propòsit.
Són habituals les reflexions al voltant del copyleft (conjunt de llicències que poden aplicar-se a creacions informàtiques), drets d’autor (copyright), etc.
A classe de TIC hem realitzat un exercisi per compendre millor la cultura lliure i poder debatre.
4 situacions per al debat:
A continuació hi ha breument exposades 4 situacions que es succeeixen a les escoles del nostre país diàriament.
A- El professor d'educació física diu als seu alumnes: "Per demà, tothom vindrà a classe amb unes "Nike. Jordan Collezione 20/3" per a poder fer les pràctiques de basquet.
En aquesta situació crec que el profesor no pot imposar als alumnes que es comprin un determinat model de bambes, en tot cas podria aconsellar un tipus per la pràctica del esport, en aquest cas el basket. Així doncs crec que aquesta opció no entra dins del que s'enten per cultura lluire.
B- Estem a classe fent un projecte col·laboratiu de ciències i diem als nostres alumnes: Aneu a google, cerqueu imatges sobre la terra i les aneu enganxant i comentant al Word.
Aquesta situació tampoc és la correcta ja que el professor obliga als alumnes a fer servir una marca registrada, en aquest cas el Word, per fer el treball.
C- Per a preparar una classe, el mestre ha confeccionat un fantàstic PowerPoint en el que li manquen les dues últimes diapositives, l'envia per correu electrònic als seus alumnes amb la instrucció següent: Obriu el PowerPoint, fet amb la versió 2007, i completeu les dues últimes diapositives amb les dades que falten i la propera setmana el porteu a classe per comentar-lo.
Aquesta opció sembla que tampoc és la correcta, no per l'activitat que el professor mana, sinó perquè aquest obliga als alumnes a fer servir un programa, en aquest cas el PowerPoint, que no és gratuit i que per tant els obliga a comprar-se'l als que no el tinguin, tant com els que tinguin una versió més antiga.
D- El professor de ciències, en una excursió, diu als seus alumnes: "Entreu a la botiga de records, agafeu les postals que vulgueu per portar-les als pares"
Aquesta és la opció bona ja que el professor fa agafar les postals als alumnes les postals que ells vulguin i aquestes ja tenen autorització del seus autors per fer-ne ús.
Principalment les característiques d’aquest programari són les següents:
-llibertat d'adaptar un programa per tal de cobrir unes necessitats pròpies.
-llibertat de millorar un programa i distribuir-lo de nou.
-llibertat de copiar-lo i distribuir-lo.
-llibertat d’executar un programa amb qualsevol propòsit.
Són habituals les reflexions al voltant del copyleft (conjunt de llicències que poden aplicar-se a creacions informàtiques), drets d’autor (copyright), etc.
A classe de TIC hem realitzat un exercisi per compendre millor la cultura lliure i poder debatre.
4 situacions per al debat:
A continuació hi ha breument exposades 4 situacions que es succeeixen a les escoles del nostre país diàriament.
A- El professor d'educació física diu als seu alumnes: "Per demà, tothom vindrà a classe amb unes "Nike. Jordan Collezione 20/3" per a poder fer les pràctiques de basquet.
En aquesta situació crec que el profesor no pot imposar als alumnes que es comprin un determinat model de bambes, en tot cas podria aconsellar un tipus per la pràctica del esport, en aquest cas el basket. Així doncs crec que aquesta opció no entra dins del que s'enten per cultura lluire.
B- Estem a classe fent un projecte col·laboratiu de ciències i diem als nostres alumnes: Aneu a google, cerqueu imatges sobre la terra i les aneu enganxant i comentant al Word.
Aquesta situació tampoc és la correcta ja que el professor obliga als alumnes a fer servir una marca registrada, en aquest cas el Word, per fer el treball.
C- Per a preparar una classe, el mestre ha confeccionat un fantàstic PowerPoint en el que li manquen les dues últimes diapositives, l'envia per correu electrònic als seus alumnes amb la instrucció següent: Obriu el PowerPoint, fet amb la versió 2007, i completeu les dues últimes diapositives amb les dades que falten i la propera setmana el porteu a classe per comentar-lo.
Aquesta opció sembla que tampoc és la correcta, no per l'activitat que el professor mana, sinó perquè aquest obliga als alumnes a fer servir un programa, en aquest cas el PowerPoint, que no és gratuit i que per tant els obliga a comprar-se'l als que no el tinguin, tant com els que tinguin una versió més antiga.
D- El professor de ciències, en una excursió, diu als seus alumnes: "Entreu a la botiga de records, agafeu les postals que vulgueu per portar-les als pares"
Aquesta és la opció bona ja que el professor fa agafar les postals als alumnes les postals que ells vulguin i aquestes ja tenen autorització del seus autors per fer-ne ús.
No hay comentarios:
Publicar un comentario